top of page

Dancer - nowa definicja mobilności


Jednym z najpoważniejszych wzywań jakie czeka Litwę jest zmiana obecnego taboru autobusowego. Choć komunikacja miejska jest rozwinięta, to dużą część pojazdów stanowią te na olej napędowy. Naukowcy, projektanci i studenci wzięli sobie za cel stworzenie ekologicznego środka transportu prawie od zera.


Litewska firma Vejo projektai zaprojektowała i wyprodukowała najlżejszy autobus elektryczny, przy użyciu materiałów recyklingowych. Przy współpracy z uniwersytetem w Kłajpedzie udało się zastosować technologię pozwalającą na stworzenie najlżejszego pełnowartościowego autobusu na świecie. Całość korpusu wytworzona jest z recyklingowanego plastiku PET nadającego się do ponownego wykorzystania.


Zmieniaj miasto na lepsze miejsce do życia!


Filozofią firmy jest tworzenie środków mobilności jak najbardziej przyjaznych dla środowiska, które przysłużą się miastu. Vejo projektai połączyło naukę, technologię, i sztukę, żeby poprawić jakość życia w mieście. Dzięki zastosowaniu materiałów pochodzących z recyklingu udało się nie tylko ograniczyć produkcję nowych materiałów ale również wagę samego autobusu. Tradycyjne pojazdy ważą nawet 28 ton, za to Dancer waży mniej niż 10, przy zachowaniu jak największego komfortu pasażerów.


Obecnie na świecie funkcjonuje około 500 000 elektrycznych autobusów


W pojeździe znajdują się 32 miejsca siedzące, ale przemieszać może się nim jednocześnie nawet 100 osób. Wyposażony jest w automatyczną rampę dla osób z niepełnosprawnościami, poprawiającą dostępność.


Ułatwiające i wydłużające samodzielność rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami dbają o potrzeby wszystkich użytkowniczek i użytkowników przestrzeni miasta, dając możliwość uczestniczenia w życiu społecznym.


Dancerbus - nowy autobus zasilany ekologicznie.


Zastosowanie lekkich materiałów przy produkcji środka transportu pozwalają na szybsze poruszanie się, ale również na ograniczenie zużyciu energii. Dancer zużywa mniej energii niż jakikolwiek inny autobus, co pozwala na ograniczenie liczby akumulatorów do czterech. Baterie umożliwiają przejechanie nawet 100 km na jednym naładowaniu, a to jest superszybkie i wynosi tylko 6 minut!



Nowe rozwiązanie transportu miejskiego.


Autobus wyróżnia się dizajnem, zakrzywione ściany boczne i zaokrąglony korpus dodatkowa lekkość powodują łatwą i wygodną jazdę. Wewnątrz mieszczą się 32 miejsca siedzące i jedno dla osób z niepełnosprawnościami, całość jest minimalistyczna a duże okna i zamontowane świetliki w suficie dodatkowo doświetlają wnętrze.


Inspiracją do stworzenia nowego środka transportu był - taniec, który mają odzwierciedlać lekkie ruchy. Pozwala to na łatwość w prowadzeniu pojazdu. Pomocna przy tym jest zastosowana technologia, tradycyjne lusterka zastąpiła kamera z funkcją 360 stopni, wyposażona w noktowizor i czujniki cofania. Pojazd osiąga prędkość do 70 kilometrów na godzinę.


Najlżejszy działający autobus elektryczny - zużywa mniej energii niż jakikolwiek inny.

Pierwsze autobusy pojawiły się już na trzech liniach w Kłajpedzie. To miasto, od którego wszystko się zaczęło. Firma rozpoczęła swoje prace nad przekształceniem tradycyjnego trolejbusu Skoda TR14 na w pełni elektryczny już w 2015 roku. Masa pojazdu zastała zmniejszona o 57 proc. dzięki zastosowanym materiałom. Znakomite wyniki w energooszczędności pozwoliły na rozwinięcie koncepcji. Od tego czasu Dancerbus zdobył między innymi Unijny certyfikat transportu publicznego oraz nagrodę Golden A’ Design Award w kategorii pojazdów, mobilności i transportu. Projekt został uznany za całkowicie odmienne podejście do środka transportu oraz za zaprojektowanie od podstaw tradycyjnego autobusu przyjaznego dla środowiska. Ponieważ autobus jest lekki tylnią oś podtrzymują pojedyncze opony, a nie jak to ma miejsce w przypadku klasycznych pojazdów - podwójne.


Nowa technologia budowy karoserii została opracowana we współpracy z Uniwersytetem w Kłajpedzie. W wyniku różnych projektów naukowych opracowano nową strukturę modułową z materiałów kompozytowych, gotowych do recyklingu i ponownego wykorzystania.


To jednak nie koniec, firma planuje dążyć do dalszej redukcji masy ograniczając zużycie energii i tworząc jeszcze bardziej przyjazny i zielony transport.


Według raportu BNEF obecnie na świecie jest około 500 tys. autobusów elektrycznych, ich liczba będzie sukcesywnie rosła ale według zapowiedzi do 2040 roku mają stanowić 67% światowych zasobów transportu publicznego. Elektryczne autobusy nie przejmą rynku w całości, alternatywą będą między innymi pojazdy hybrydowe.


Źródło: dancerbus.com

 

Brunon Odolczyk

Działam w inicjatywach lokalnych i stowarzyszeniach. Chcę by Warszawa była miastem otwartym i dostępnym. Zależy mi na zrównoważonej polityce samorządowej, rewitalizacji obszarów zdegradowanych oraz wsparciu lokalnych społeczności.

Kommentare


bottom of page